日本語を学ぶコツを覚えておきましょう。
学習に役立ちます。
Let’s remember some tips for learning Japanese.
They will help you study better.
1.エビングハウスの忘却曲線
エビングハウスの忘却曲線とは、時間経過にともなう記憶の変化やメカニズムについて研究を指します。このメカニズムを取り入れると学習効果が高まります。
The Ebbinghaus forgetting curve is a study about how memory changes over time.
It shows how we forget things little by little.
If you use this idea in your study, it can help you remember better.
論文:Ebbinghaus, H. 1885 Ueber das Gedaechtnis: Untersuchengen zur experimentellen Psychologie [On memory: Investigations in experimental psycholog y]. Leipzig, Germany: Duncker & Humbolt.

これは、意味のないアルファベット郡を記憶させた後、どれだけ記憶を保持できているかを実験したもので、20分後には42%を忘れている結果がでました。
復習をしないと時間の経過と共に忘れてしまいますが、反復復習をすることで記憶に定着します。
[POINT] 24時間以内に復習すれば、10分の復習で100%の記憶に戻る。
This is an experiment where people tried to remember meaningless letters.
It showed that after 20 minutes, 42% was already forgotten.
If you don’t review, you will forget more over time.
But if you review again and again, the memory will stay in your brain.
[POINT] If you review within 24 hours, just 10 minutes of review can bring your memory back to 100%.
節約率 = 節約された時間 ÷ 初回に覚えるのに必要になった時間
Saving Rate = Time Saved ÷ Time Needed to Learn the First Time
2.記憶のメカニズムを知る
人間の記憶には、大きく「長期記憶」と「短期記憶」があります。
感覚として入ってきた情報は、いったん「短期記憶」として選別されます。Input と Outputを繰り返すと「長期記憶」となり、忘れることがありません。
Human memory has two main types: short-term memory and long-term memory.
When we see or hear something, it first goes into short-term memory.
If we repeat input (learning) and output (speaking or writing), the memory moves to long-term memory.
Then, we don’t forget it easily.

学習面において、長期記憶の1つ「エピソード記憶」を用いた学習が効果的です。
- エピソード記憶は、感情を伴う記憶。
(例)楽しかった。悲しかった。美味しかった。不味かった。 - エピソード記憶は、映像が頭に残っている。
自分が体験(目で見て、耳で聴いて)したことは、映像として記憶されます。 - 物の名前や数字の語呂合わせからエピソードを作る。
- 覚える物どうしがつながる(チャンク化)ストーリーやエピソードを頭の中で作る。
- 場所や空間に関する情報を記憶を紐付ける(チャンク化)
In learning, using episodic memory, which is a type of long-term memory, is very helpful.
Episodic memory means remembering things with personal experiences, like stories or events.
- Episodic memory is memory with emotions.
(Examples: It was fun. It was sad. It was delicious. It tasted bad.) - Episodic memory often stays as pictures in your mind.
Things you see or hear yourself are remembered like a video. - You can make episodes using names or numbers with wordplay.
- Make a story or episode in your mind to connect things you want to remember.
(This is called chunking.) - You can also remember things better by linking them to places or spaces.
(This is also a type of chunking.)

3. マジカルナンバー7±2 を 知る。
ミラー教授(George Armitage Miller)の論文「The Magical number seven, plus or minus two」には、人間が瞬間的に保持できる情報の数は「7±2」であるとされています。
よって、人間が短期記憶に保持できる情報の数は7を中心としてプラスマイナス2、つまり5~9が記憶できる情報量です。
Professor George Armitage Miller wrote a famous paper called
“The Magical Number Seven, Plus or Minus Two.”
He said that people can remember about 7 things at one time in short-term memory.
This number can be a little more or less — usually between 5 and 9 items.
近年、コーワン教授(Nelson Cowan)は「マジカルナンバー4」を発表しました。「人間が短期記憶で保持できる情報の数は4±1である(4を中心としてプラスマイナス1、つまり3~5)」としています。
In recent years, Professor Nelson Cowan introduced the idea of the “Magical Number Four.”
He said that people can hold about 4 items in short-term memory.
This number is plus or minus 1, so most people can remember 3 to 5 items at one time.

結果。こんな勉強方法がオススメ。
短期記憶は一時的な記憶で、消えてしまう性質があります。よって、5個までを目処に短期記憶として覚えて、計画的に復習を繰り返して長期記憶にしましょう。
そして、「エピソード記憶」として記憶に残せるよう工夫をしましょう。
Short-term memory is temporary and easy to forget.
So, try to remember up to 5 things at a time.
Review them again and again with a plan, and they will go into your long-term memory.
So, try to remember things in a way that creates episodic memory.
Make it fun, emotional, or like a story in your mind.

記憶しづらい要因
- 年齢を重ねると記憶しづらい。「健忘」と呼ばれる自然な老化現象。
As we get older, it becomes harder to remember things.
This is a natural part of aging, and it is called forgetfulness. - ストレスを感じると、その出来事に関するエピソードが思い出せなくなる現象。
When you feel stress, it can be hard to remember the episode related to that event.